Systemet fokuserar på företag som utför tjänster som behöver dokumenteras och kvalitetssäkras
Rondo är ett dokumentationssystem för utförda tjänster som
är satellitbaserat(*1). Detta gör att den som skall utföra tjänsten måste komma
fram till platsen som är registrerad i systemet innan uppdraget kan utföras och
information om objektet/tjänsten blir tillgängligt i enheten (telefonen via
appen) för utövaren av tjänsten.
Systemet tillåter även att man använder NFC taggar för att
kontrollera utförandet på plats (*2)
Detta förenklar redovisning av utförda tjänster på ett
enkelt sätt genom en app som installeras i en androidtelefon av typ Samsung där
dag, tid, av vem och vad som utförts registreras.
Rapporter skapas sedan i systemet som sedan mailas ut till
kunder
Appen är kopplad till en portal där företaget registrerar
basuppgifter beroende på vilken verksamhet man bedriver.
Systemet kan bland annat redovisa
Avvikelser (tjänster och kontroller som ej
blivit utförda under arbetspasset)
När uppdragen utfördes sammanställning för hela
arbetspasset
Vilka nycklar som tagits ut under passet och när
de lämnades tillbaka
Egenkontroll i samband med arbetspassets
början (*3)
Mail till objekt och kunder när uppdragen
utfördes och av vem samt noteringar
Rapporter kan även användas som underlag för
fakturering
*1 Satellitbaserat system innebär att man registrerar
kund/objekt i longitud och latitud vilket gör att när du är på den platsen man
registrerat i systemet så kan enheten(telefonen) få kund/objektet synligt i sin
enhet. Där loggar man in på platsen och får tillgång till all information om
kund/objekt.
*2 NFC tagg är en liten plastbricka som man kan klistra upp
hos kund/ objekt. Där måste man på plats lägga enheten (telefonen) på denna
plastbricka så det registreras att man varit på plats eller utfört en aktivitet.
*3 Egenkontrollen innebär att man dokumenterar i systemet
att man tagit del av arbetsorder och övrig information samt tagit ut sin
utrustning som man behöver för arbetspasset.
Trygghet för personal
Man har även möjlighet att aktivera timeout i systemet
via appen vilket innebär att utövaren själv bestämmer hur lång tid eventuell
rondering/ uppdrag tar. Om man inte stänger av denna innan tiden gått ut så
skickar systemet automatiskt sms eller mail till någon ansvarig/ arbetsledare.
Information som skickas är plats via karta och vem som larmat så att någon
annan kan bistå vid eventuella problem.
Man kan även aktivera status-systemet vilket gör
att personalen en gång i timmen måste trycka på statusknappen så att systemet
ser att personalen är aktiva och att ingenting ovanligt har hänt. Om personalen
ej trycker på statusknappen en gång i timmen så skickar systemet ut ett larm
till en larmcentral eller annan kollega med position och vem som larmar.